Groen Groen Groen Groen !

2 augustus 2014 - Tolsona, Alaska, Verenigde Staten

Na onze hommage aan Christopher en toch ook een beetje onze held Eddie Vedder, hebben we ongelooflijk veel kilometers groen gezien. Voordat je hier heen gaat heb je een beeld van Alaska; lage boompjes, meertjes, tot zover je kan kijken, desolaat en muggen En weet je, t klopt.  Bergen horen er ook bij. We hebben pak m beet 500 kilometer gereden gister en vandaag, en t beeld klopte helemaal. Maar t bijzondere is dat sommige stukken heel erg slaapverwekkend en een beetje triest zijn, vooral als je door dorpjes komt waar volgens wikipedia 40 mensen wonen (en dat waren er zeg maar een stuk of 4 gedurende die 500 km). En verder was het echt alleen maar groen. Maar wat je allemaal niet met Groen kan Doen zeg ! Lichtgroen, donkergroen, geelgroen, roodgroen, bosgroen, toendragroen enz

Wat je allemaal niet met groen kan doen ..Er zaten werkelijk schitterende stukken tussen, groen in alle soorten en maten, loofbos, gras, meertjes, toendra, naaldbos en vrijwel continue op de achtergrond hoge witte bergpieken. Gelukkig waren die nederzettingen van 40 man ook vaak voorzien van een tankstation annex drankwinkel, annex wasserette, annex winkelcentrum waardoor we in voortgaande beweging konden blijven.

Via Fairbanks, North Pole, Delta Junction en iets dat Paxton heet zitten we nu op ca 180 miles (keer 1.6 voor de kilometers), van Anchorage. Onze kampeer tocht is bijna ten einde, maar dan hebben we nog twee weekjes in lodges en hotels.

Vannacht hebben we geslapen op een plek die ze de naam Harding Lake hadden gegeven. Het was idd een lake, Harding hebben we niet gezien maar wel miljoenen muggen. Sjonge jonge wat hebben ze hier veel van die beesten en ik snap er nog steeds het nut niet van. Angstaanjagend bij vlagen. Op Harding Lake hebben we echt even buiten gegeten (heerlijke hamburgers uit Fairbanks) maar met onze ‘hoodies’ op en ingesnoerd was alleen onze mond zichtbaar. Kampvuur hielp ook niet. Wel enorme lol gehad. Lekker dutch blitz gespeeld tot in de kleine uurtjes en heel platte lol gehad. Heerlijk geslapen, ondanks de muggen die op de een of andere manier naar binnen wisten te komen (zullen de sluipmuggen wel geweest zijn .. )

Wat ook erg mooi was hier was de enorme hoeveelheid paddestoelen, jaja paddestoelen. Wat moet je nou met paddestoelen, normaal let ik daar niet zo op maar hier was t gewoon echt zo leuk om ze in alle soorten en maten te zien, en toen we s ochtends wakker werden waren er gewoon complete exemplaren bovengekomen op plekken waar ze de vorige avond nog niet te zien waren. Die dingen groeien echt snel ! Om ze te fotograferen was een redelijke challenge aangezien de lokale ‘gangs’ muggen je direct nijdig bestookten. Idem bij het dumpstation, je gaat vanzelf in een soort continue dans trance om maar te voorkomen dat die beesten overal tegelijk op je lichaam landen.

Vol met bulten en jeuk zijn we vervolgens naar het zuiden afgezakt. En dat waren dus die honderden kilometers en groen. In Delta Junction hadden ze voldoende inwoners voor een heuse grocery en free wifi bij de lokale bibliotheek. We konden gelukkig in de camper blijven zitten voor de deur.

Daarna bij vlagen een absoluut meesterlijk mooie rit. Wat elanden onderweg in plasjes, wat plasjes en langs een enorm brede rivier. Veel bever dammen en burchten.

De beoogde campsite (dry creek) had nog voldoende plek, en t werd al snel duidelijk waarom, terwijl we onze camper een site inmanouvreerden (kaat staat dan buiten om mij in de parkeerstand te wijzen en te gebaren), kon ik haar op een gegeven moment haast niet meer zien in mijn achteruit kijk spiegel ; een grijze mist van vliegende narigheid en onheil zoemde nijdig en op bloed belust om onze camper heen. (Ik vond ook al dat Kaat zo raar stond te dansen en bewegen ..)

Wegwezen hier. Je krijgt spontaan de rillingen op je rug. Toen een prachtige site gevonden, ca 20 km verderop, Tolsona wilderness campground. Aan een stromend riviertje, muggen maar minder, en wifi en stroom. Hoe goed wil een mens het hebben ?!

Morgen gaan we proberen zo dicht mogelijk bij Anchorage te komen, om dat zondagochtend in alle vroegte naar Brooks Lodge te vliegen.

Tot zover, alle liefs van ons !!

1. Oma:
    2 augustus 2014
    Wat een prachtig land, behalve dan al die muggen, niet leuk hoor.
    En steeds weer die heel mooie berg op de achtergrond.
    Het is fijn dat het mooi weer is.
    Geniet nog van Brooks!
    Veel liefs, dag dag
  2. Cocky Korpershoek:
    2 augustus 2014
    Vergat nog de paddenstoelen, prachtig
  3. Opa bo en oma lady:
    2 augustus 2014
    O,O, hier in de achtertuin zijn helemaal geen muggen.Gek hoor,we zitten hier toch ook aan het water. Misschien zijn ze dol op Hollands bloed. Maar lastig is het wel denk ik.
    Hier is alls o.k. Het wordt vandaag erg klef en vanavond flinke buien.
    Dikke kus van ons.
  4. Marina:
    3 augustus 2014
    je geeft wer een god beeld ove Alaska, paddestoln in ale soorten, ook beetjevreemd, endandie muggen, steken ze ook?
    zulke lange stukken rijden...allemaal erg avontuurlijk