Denali is mooi man

29 juli 2014 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

Wij dus in Denali aangekomen, op de campground aldaar. Denali betekent 'de grote' in een lokale taal, en heeft betrekking op de Mount McKinley die het park siert ; de hoogste berg op het hele noord amerikaanse continent. Het park is iets groter dan de helft van nederland en er loopt 1 onverharde weg in, van ca 90 km. Een reservaat is eigenlijk een betere beschrijving; je mag er niet met je eigen auto in (wel fiets of lopend), maar er rijden bussen de hele dag heen en weer. Soort hop on hop off, en dan kan je zelf aan de wandel.
Het is een omgekeerde dierentuin ; hier gaan wij in de kooi, rijdend door de wildernis waar echt alles aan gedaan wordt om die wild te houden ; er wordt niets verkocht in t park, je moet alles zelf meenemen aan voedsel en drank, en er ook weer uit.
Wij hebben voor de komende drie dagen verschillende trips gepland.
Eerste dag tot bijna het eind van de weg, naar 'Wonder Lake'. Uurtje of 5,5 enkele reis ; de weg is slecht, smal, en gaat over een tweetal huiveringwekkend hoge bergpassen heen : nog n graadje erger dan onze 'Hill' van vorig jaar.
Door goede hollandse 'haantje de voorste want wij staan vooraan in de rij' acrobatiek lukt het ons de voorste plekken in de bus te bemachtigen, met oog op potentieele wagenziekte en goed uitzicht. We rijden om half 10. En nog voordat we goed en wel bij de park ingang zijn zien we in de verte de eerste wildlife; rendieren. Joekels van geweien steken boven het struiksel uit. Bus op de rem, raampjes open en klik klik klik. En dan een paar bochten verder ; de Moose-jes, elanden. Vrouwtje met kleine, bus op de rem, klik klik klik. Jullie snappen t al wel, zo doe je dus 5,5 uur over 90 km. ca om het uur wordt er gestopt voor benenstrekken en bio pauze. We rijden door schitterende landschappen, stijgen en dalen, van bos naar sneeuw en door een toendra landschap. Die arme boompjes hier groeien niet zo hoog vanwege korte zomers en permafrost. Prachtig ! Helaas zien we de berg niet ; slechts iets minder dan een derde van het jaar is ie zichtbaar ; meestal in wolken gehuld. Ondanks ons zonnige dagje vandaag dus ook.
Ondertussen zien we tientallen rendieren, een stuk of wat elanden, een vosje, tientallen squirrels en opeens is ook de eerste grizzly daar ! Een lichtbruine speldenknop op een verre helling. Met zoom lens en verrekijker is ie redelijk te zien, maar t blijft een soort 'micro beertje'. Maar al rap duikt er eentje dichterbij op, prachtig prachtig. Trekt zich niets van ons aan en hapt en stapt lekker in t gras. Ze zijn wat aan de blonde kant hier die grizzlies. Kan je uren naar kijken. Doen we niet. Op een paar plekken wordt wat langer gestopt en kunnen we wat rondwandelen. Fris windje, maar heerlijk en fijn gevoel dat de berenspray bij de hand is.
Alle wild life die we de afgelopen dagen niet gezien hebben wordt vandaag ruimschoots gecompenseerd. En weet je wat nou zo lullig is ; telkenns zien we de meeste dieren  weer net iets beter dan eerder, dus honderden foto's van verre rendieren, honderden van iets minder verre, honderden van best wel dichtbije en ga zo maar door. Het is genieten. Uiteindelijk 5 grizzlies en ook nog wat berggeiten hoog op de berg.
En zo vliegt de dag werkelijk voorbij ; we hadden best wel op gezien tegen 11 uur bus maar t ging in n poep en een zucht. Met rode koontjes van de opwinding zitten we om half 10 weer bij de camper. Kampvuur, diner en marshmellows. Wat n dag, wat n wildlife ! Heel bijzonder plekkie hier.
We maken ons op voor n koude nacht, want morgen staat er weer n stukkie bus op t programma!

Dikke kus !

(Btw, jaja ik weet het, we lopen een dag achter. Ik krijg t echter niet bij elkaar gefietst ; we hebben t zo druk, en zulk beperkt internet hier ... Morgen gaan we ons best doen om t dagje in te halen :-)))

nu slapen ...

1. Devriesjes:
    29 juli 2014
    Wederom een heerlijk verhaal. Het voelt alsof wij de reis zelf meemaken. Ik zou lonely planet willen adviseren de verhalen integraal over te nemen. Wordt een best seller. Nog veel avontuur toegewenst. Xxx de vriesjes vanuit een zonnig Vlieland. Oh ja, net nog een fazant gespot. Verder vooral meeuwen.
  2. Opa bo en oma lady:
    29 juli 2014
    Ja, hier Landje van Spek. Alles o.k. Af en toe een plensbui, af en toe zon. Maar niet koud. Zo te zien hebben jullie de jacks wel nodig.
    Heerlijk hè die uitgestrekte leegten om jullie heen. Dat is puur ont-stressen denk ik.
    Liefs van ons.